Escape games zijn momenteel erg populair in de vorm van Escape rooms. Kamers vol puzzels die je samen met je vrienden binnen een uur moeten oplossen. Het format vraagt niet alleen dat de spelers vindingrijk zijn, ook is communicatie en taakverdeling van uitermate belang. Een team dat niet goed met elkaar samenwerkt is gedoemd om te mislukken. En dat aspect is juist wat ik zo interessant vind aan het ontwerpen van een uitdagend escape game.

De 1e escape game die ik ontwierp was een artistiek experiment. In deze kamer speelt 1 speler, welke in de abstracte gedachtenwereld van een ander persoon stapt. Na de ervaring wordt de speler uitgenodigd om achter de schermen de volgende speler te helpen om het mysterie op te lossen. Gedurende de dag werken de spelers dus verder met de informatie van hun voorgangers, totdat uiteindelijk de uitdaging en het verhaal is achterhaald.

De 2e escape game ontwierp ik in samenwerking met Subcultures. Onze doelstelling was om een escape game voor een grotere groep te ontwikkelen, en flexibel te blijven in de locatie waar we de game kunnen aanbieden. Deze game draait nu al 2 jaar.

De 3e escape game ontwikkelde ik zelf. In deze game strijden meerdere teams tegen elkaar om de meeste puzzels binnen de tijd op te lossen. Maar teams worden ook uitgedaagd om zo nodig samen te werken, of informatie van elkaar af te kijken. Zo ontstaat er een spannend spel bovenop het oplossen van de puzzels.

De 4e escape game ontwikkelde ik wederom met Subcultures. Ditmaal in opdracht van een verzekeringsmaatschappij met de vraag om met de game naar de medewerkers te communiceren hoe zij zich naar de klant toe presenteren. Deze game draait al een jaar met veel succes.

Momenteel werk ik aan mijn 5e escape game, dit keer niet opgesloten in een kamer maar buiten in de binnenstad van Utrecht.